Ik ben blij dat ik een twee jaar geleden ervoor heb gekozen om mijn eigen onderneming te beginnen. Ik kan nu de werkzaamheden doen die ik het leukste vind om te doen, werk voor leuke opdrachtgevers en bouw inmiddels een steeds groter wordend team om mij heen. In mijn enthousiasme vertelde ik dan ook regelmatig over mijn bedrijf en mijn ervaringen met het ondernemerschap, aan mijn oud-collega Yvette. Zij vond mijn verhalen zo leuk, dat het haar enthousiast maakte om ook over het ondernemerschap na te denken en uiteindelijk te besluiten om ook voor zichzelf te beginnen. In dit artikel vertel ik je graag meer over hoe dat precies is gegaan en geef ik je een aantal tips voor als je twijfelt om zelf ook ondernemer (of zelfs Virtual Assistant) te worden.
Hoe Yvette en ik elkaar leerden kennen
Toen ik nog in loondienst werkte, was ik een tijdje uit de running door een knie operatie. Yvette werd mijn vervanger, zodat ik kon herstellen. Toen ik weer was hersteld en terugkwam op de werkvloer, stroomde Yvette door naar een andere afdeling. Toch verloren we elkaar niet uit het oog, er was namelijk een enorme klik en we hielden zelfs contact nadat ik het bedrijf had verlaten. Tijdens de borrels die wij regelmatig hebben, vertelde ik Yvette dat ik een eigen onderneming wilde beginnen. Yvette heeft dus eigenlijk het hele traject vanaf het opzetten van mijn bedrijf tot aan nu meegemaakt. Tijdens onze borrels vertelde ik elke keer weer hoe blij ik met mijn keuze was en hoe het ondernemerschap mij verliep, waardoor bij Yvette ook het idee begon te borrelen om voor zichzelf te beginnen. Een zaadje was dus geplant.
Zou het ondernemerschap iets voor Yvette zijn?
Yvette hoorde van mij welke werkzaamheden ik zoal uitvoer en wilde heel graag eens meelopen om te kijken of het beroep van Virtual Assistant ook wat voor haar is.
Dit is wat Yvette zelf over deze periode zegt:
“Tijdens de eerste week dat ik met Kim meeliep, ontdekte ik dat Kim onwijs veel heeft bijgeleerd sinds zij voor zichzelf is begonnen. Ik mocht meerdere mailboxen Kim liet mij wel 18 programma’s en systemen zien waarmee zij regelmatig werkt. Dit zijn echter niet alle programma’s waarmee zij regelmatig werkt, dat zijn er veel meer. Ik vind het echt bewonderenswaardig dat Kim ontzettend veel programma’s en systemen onder de knie heeft. Ik vind haar ook wel een soort ‘eerste hulp bij technische vragen’. Mocht er bij een opdrachtgever namelijk een probleem zijn met een programma of een softwaresysteem dan wordt Kim als eerste gebeld.”
Hele fijne wisselwerking
Ik vond het ontzettend leuk om Yvette kennis te laten maken met het ondernemerschap en dan natuurlijk vooral ook met het beroep Virtual Assistant. Dat komt vooral omdat we elkaar al een poosje kennen, samen hebben gewerkt en we weten wat we aan elkaar hebben. Hierdoor werd het voor mij heel makkelijk om Yvette in mijn onderneming mee te nemen, haar dingen uit te leggen, te laten zien hoe ik dingen aanpak enzovoorts.
Het ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd, dus als ik had gedacht dat Yvette beter niet voor zichzelf kon gaan beginnen, had ik dat eerlijk tegen haar gezegd. Echter pakte Yvette alles zo goed op, dat ik haar aanspoorde om juist met haar eigen onderneming te starten.
En dat gaat ze doen!
Doordat Yvette met mij mee mocht lopen, weet ze nu zeker dat zij ook voor zichzelf wilt beginnen als Virtual Assistant. Per 3 augustus zal ze dan ook officieel staan ingeschreven bij de KVK. Ik vind het echt super tof dat ik haar heb kunnen helpen bij het maken van deze beslissing en ik denk dat ze het heel erg goed gaat doen. Nog steeds help ik Yvette door haar kennis te laten maken met een aantal systemen en programma’s en door haar te vertellen hoe ze dingen het beste kan aanpakken. Doordat ze dingen snel oppakt, is het voor mij makkelijker om haar erin mee te nemen en dingen uit te leggen. Yvette pakt zelfs ook een aantal taken voor mij op en dat vind ik heel erg fijn.
Twijfel je zelf over het ondernemerschap? Ik zeg: doen!
Aan iedereen die dit leest en zelf twijfelt of ze moeten beginnen aan het ondernemerschap, zeg ik: doen! Ikzelf twijfelde ook en kampte met vragen als: wat als het me niet lukt? Kan ik wel ondernemen? Kan ik dit wel doen? Ik heb uiteindelijk gewoon de stap gezet en ben er gewoon voor gegaan. En kijk eens waar het mij heeft gebracht! Ik heb een super tof bedrijf, met de leukste klanten en opdrachten, dat steeds meer aan het groeien is.
Virtual Assistant worden of niet?
Twijfel je net als Yvette eerst deed of het beroep Virtual Assistant wat voor jou is? Het is lastig om te bepalen of je een goede Virtual Assistant zou kunnen zijn of niet. Het werk wat een Virtual Assistant doet, kan namelijk per Virtual Assistant, opdrachtgever en zelfs per dag verschillen. Ik had aan het begin van mijn ondernemerschap een opleiding tot Virtual Assistant gevolgd, maar inmiddels werk ik helemaal niet volgens de manier die ik tijdens die opleiding heb geleerd. Gaandeweg kwam ik er namelijk achter wat ik fijn vind werken en bleek dat opdrachtgevers met systemen werken die niet tijdens de opleiding naar voren kwam. Gaandeweg heb ik dus verschillende systemen en programma’s eigen gemaakt en geleerd wat het beste werkt.
Welke eigenschappen moet je als Virtual Assistant hebben?
Hoewel iedere Virtual Assistant een eigen invulling aan dit beroep geeft, zijn er wel een aantal eigenschappen waarvan ik denk dat een goede Virtual Assistant ze hoort te bezitten.
Dat zijn:
- Stressbestendig,
- Pro actief;
- Vooruit kunnen denken;
- Leergierig zijn;
- Flexibel zijn;
- En openstaan voor nieuwe dingen.
Wees daarnaast eerlijk naar je opdrachtgevers toe. Werken zij bijvoorbeeld met een systeem dat je nog niet kent? Geef dit dan eerlijk toe, zodat zij je kunnen helpen het onder de knie krijgen in plaats van dat je maar wat loopt te klungelen. Zij zullen jouw eerlijkheid alleen maar waarderen en uiteindelijk leer je er het meeste van.
Met welke systemen en programma’s dien je te kunnen werken?
Programma’s en systemen waarvan het in ieder geval handig is om ze onder de knie te hebben, zijn:
- Office 365
- Google Suite
- Slack; om onderling te communiceren (wat wij zelf heel veel gebruiken)
- ClickUp, Trello of Notion
- Goede boekhoudprogramma’s
De grootste tip die ik kan meegeven is dat je het beste kunt werken met programma’s en systemen waar iedere betrokkene toegang tot heeft. Dan kan iedereen zien welke taken er al zijn opgepakt en welke er nog dienen te worden opgepakt en door wie. Dat scheelt een hoop communicatie over en weer, waardoor je veel effectiever kunt werken.
Ga op onderzoek uit!
Wat ik als ondernemer wil meegeven naar andere ondernemers toe is: ga op onderzoek uit en geloof zogenoemde professionals niet altijd op hun woord. Sommige mensen roepen namelijk maar wat en willen je van alles wijsmaken. Bovendien is iedereen anders, dus vindt ook iedereen weer wat anders fijn. De één kan een digitaal programma fantastisch vinden, terwijl een ander vindt dat er van alles aan mankeert. Ga dus zelf op onderzoek uit en kom erachter wat voor jou wel of niet werkt. En werk ook met mensen samen die echt verstand hebben van hun vakgebied.